top of page
  • Jarkko Lehtopelto

Pohjalla yli 20 vuotta markkinointia ja yli 10 vuotta toimitusjohtajana

Updated: Mar 16



Kestävyyteen ja tulevaisuuteen kurkottava toiminta läpäisee yhä vahvemmin koko yhteiskuntaa. Samalla yrityksissä ja muissa toimijoissa kestävyyttä ja vastuullisuutta ei voi enää ulkoistaa yhteen toimintoon tai yhdelle osastolle, vaan kysymyksiä täytyy ratkoa läpi koko organisaation. Tämä alkaa kuulostaa jo monissa paikoissa itsestäänselvyydeltä ja hyvä niin.


Kun tällaisessa maailmassa ideoi, suunnittelee ja tuottaa projekteja, on monipuolisesta kokemuksesta hyötyä. Kokemuksen ansiosta näkee mahdollisuuksia, saa niiden toteuttamiskelpoisuudesta nopeasti kiinni sekä hahmottaa miten asiaa kannattaisi edistää.


Kansainvälisistä pörssiyhtiöistä yhteiskunnalliseen kampanjointiin

Vuosien mittaan on tullut tehtyä yhteistyötä kymmenien ja taas kymmenien erilaisten yritysten ja toimijoiden kanssa. On kansainvälisiä pörssiyhtiöitä, isoja suomalaisia toimijoita ja sitten paikallisia haastajia.


Toimialat ovat vaihdelleet elintarviketeollisuudesta rakentamisen ja pakkausteollisuuden kautta matkailuun ja liikuntaan, kuluttajakaupasta btob-toimintaan, tuotteista palveluihin. Lisäksi on ollut mahdollisuus olla mukana toteuttamassa yhteiskunnallisia kampanjoita ja viestintää, mikä on osaltaan vaikuttanut myös omaan ammatilliseen ajatteluuni.


Freelancer, työntekijä ja toimitusjohtaja

Myös toimenkuvani ovat vaihdelleet. Aloitin osa-aikaisena freelancerina, josta siirryin vakituiseksi copywriteriksi. Vuonna 2004 olin mukana perustamassa mainostoimisto Alaska Markkinointia, jonka toimitusjohtajaksi siirryin vuonna 2009.


Matka itsensätyöllistäjästä työnantajayrittäjäksi on antanut paljon perspektiiviä työhön ja siihen liittyviin kysymyksiin. Näistä tiedoista ja kokemuksista taas on hyötyä, kun miettii, miten murroksen keskellä saisi uusia asioita suunniteltua ja vietyä käytäntöön.


Tuli Half Fullin aika

Vuosien 2015 aikoihin alkoi ensimmäistä kertaa muhia ajatus siitä, että pelkän yleisen markkinoinnin sijaan haluan ammatillisesti keskittyä yhä enemmän planeetan ja sitä kautta ihmisten hyvinvointia edistäviin projekteihin. Syntyi Half Full.


Alaska Markkinointi Oy:n aputoiminimenä aloittanut Half Full täytti aluksi vain osan arjestani ja jo sillä sain useita hyviä projekteja suunniteltua ja vietyä maaliin. Korona-ajan tuomat muutokset Alaskassa johtivat lopulta siihen, että yritys oli jatkossa sekä sisällöllisesti että toiminnallisesti sataprosenttisesti Half Full Oy.


Oli aika keskittyä täysillä uuden tekemiseen.




Kuva: Raisa Kyllikki Ranta

113 views
bottom of page